Personal thoughts // Remember our Freedom

Misschien vind je het wel gewoon worden. 4 en 5 mei. Twee dagen in het jaar die ons even laten terugblikken naar wat er in het verleden is gebeurd. Zelf voelt dat vaak zo. ‘We houden wéér 2 minuten stilte en vieren feest omdat we zijn bevrijd’. Maar zo moet het helemaal niet voelen. En zo wil ik ook helemaal niet dat het voelt. Wat er is gebeurd in de oorlog mogen we nooit vergeten.

Oorlog
Voor zoveel mooie mensen maakte de Tweede Wereld oorlog een einde aan hun leven. Miljoenen mannen, vrouwen en kinderen zagen hun leven aan hen voorbij gaan. Zij gingen er aan onderdoor. Gevangen en opgesloten in barokke. Gemarteld omdat zij Joods waren. Uit elkaar getrokken families waar broers en zussen niet wisten dat ze elkaar nooit meer zouden zien. Iedereen die hoopte op een betere toekomst, maar eindigde voor goed.

Hoe heftig het écht is geweest, kan ik zelf natuurlijk niet beschrijven. Ik was niet daar, waar al die mensen wel waren. Maar wat ik wel weet, is dat we dit nooit mogen vergeten. Nooit mg ik, wij – jullie, vergeten dat dit is gebeurd. Dat wij met elkaar – heel Nederland, de tijd nemen om dit met elkaar te herdenken op 4 mei maakt me dankbaar. Dankbaar omdat zij niet konden leven zoals wij nu wel kunnen.

Bevrijding
Het voelt echt als een enorm contrast. Eerst herdenken we op 4 mei alle mensen die zijn overleden tijdens de oorlog en nog geen dag later kunnen we op verschillende plekken in Nederland feest vieren omdat Nederland is bevrijd. Misschien is het gek, maar toch vind ik het ook heel mooi. Hier in Nederland zijn wij gewoon vrij. En ook daar ben ik echt heel erg dankbaar voor. Ik lees in de kranten en zie op het nieuws zo vaak dat er mensen niet vrij kunnen zijn. Die moeten vechten om hun mening te kunnen geven en die vluchten omdat ze niet doen wat er van hen verwacht wordt. Dat wij hier vrij zijn in Nederland is niet zo vanzelfsprekend als wij denken. Dus mogen we daar best eens extra bij stilstaan en daar een feestje om geven.

Ik weet niet wat er in je hoofd omgaat nadat je dit gelezen hebt. Raakt het je of doet het helemaal niets met je? Ik wil je in ieder geval vragen om net als ik vanavond 2 minuten stil te staan bij al het leed wat er heeft plaatsgevonden tijdens de oorlog.

Geef een reactie

