Personal thoughts // Vluchtelingen in Nederland

Mijn telefoon gaat precies, wanneer ik op een rustig plekje in de school neerstrijk.
Niet anders verwacht, is dat een vriendinnetje waar ik zo ongeveer iedere ochtend even mee bel. Met wat tranen en frustratie vertelt ze haar verhaal. En langzaam maar zeker ontstaat er kippevel op mijn huid. Het telefoongesprek gaat over de vluchtelingen die op dit moment in Nederland verblijven.

Zo op de trein gezet. Alleen met een treinkaartje en de reis uitgestippeld, hoe ze moeten reizen. Niet eens een boterham om de dag mee door te komen. Nee werkelijk alleen een treinkaartje en hun route. Maar zo in Nederland, met een onbekende taal, geen idee hoe het hier allemaal werkt, is dat best wel lastig.

Machteloos
Hierboven omschreef ik kort de situatie zoals hij die ochtend was. Wat zoveel frustratie opwekte was niet dat de vluchtelingen de weg niet wisten, maar het feit dat er zoveel Nederlanders zijn, die niet in staat zijn te helpen. Niet willen vertellen waar zij heen moeten, op welk spoor ze moeten zijn of hoelaat hun trein gaat. Nee niets. En daar gaat het mis naar mijn inziens. Waarom zouden we met een boog om hen heen lopen, hen niet helpen en hun zo machteloos laten staan. Ik ben van mening dat we met elkaar de wereld moeten verbeteren. En wat voor moois zou dat kunnen zijn als we beginnen met hen helpen.

Actie
Heel eerlijk zou ik zelf niet zo goed weten wat ik als student kan betekenen voor vluchtelingen. Dus ik ging op onderzoek uit.
Er zijn verschillende acties opgezet om vluchtelingen te kunnen helpen. Zo is er zaterdag 19 september een vluchtelingen benefiet georganiseerd. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier. Ook worden er verschillende ‘eat and meat’s’ georganiseerd door het hele land. Voor Utrecht kun je hier kijken, voor wat je nog meer kunt doen.

Hoe zou jij een steentje willen bijdragen?

Geef een reactie

